Saturday, November 2, 2013

1st appointment LPPKN


ni no giliran gi appointment itu hari.
saya dan suami amik cuti time tu.
takut prosedur nya lama kan.

sebelum ke LPPKN ni saya dah lama mentelaah bab2 berkaitan di mr google.
baca pengalaman orang. so dh tahu serba sikit flow nya mcm mana kan.

hari tu masa call nurse lppkn amik tarikh dorang dah pesan siap2 untuk tidak bersama dengan suami 3-5 hari sebelum sebab nak buat semen analysis ( SA ). lepas tu kena bawa i/c dan kad kahwin.
dan paling penting kena bawa duit la.

so, that day saya pon pegi la.parking kat sogo. sebab x tau nak parking mana.
ada gak terbaca di blog org lain parking di LPPKN agak mahal. so tu yg rajin menapak jalan jauh sikit.

di LPPKN nurse open file utk saya dan suami. klinik kesuburan ni tingkat 6. saya memilih DR Hamizah utk handle kes saya. X mau doktor lelaki.
Suami lepas tu diarah naik tingkat 7 utk buat semen analysis ( SA ).
saya pulak nurse panggil masuk dlm bilik utk amik detail lain berkaitan dengan 
sejarah kesihatan keluarga, cycle period, dan kekerapn bersama dgn suami.

detail lain pon ada amik juga tapi x ingat apa dia dah.
then, selesai bahagian saya, saya tunggu suami turun pulak, lepas tu suami pulak kena interview.

memandang kebetulan kami datang saya period hari ke-2 so boleh la amik darah untuk check hormon dan darah lain.
spesimen darah yg diambil pada hari itu adalah untuk ujian Luteinising hormone ( LH ), follicle stimulating hormone 
( FSH ), Sexual transmitted diease ( STD ). 
ujian darah untuk suami pulak hanya la STD shja.

pemeriksaan darah ini selalu nya dilakukan pada hari ke-2 period. so kalau ada yang nak amik tmujanji elok amik 
masa hari pertama period. boleh sekali harung je kan.

then selesai amik darah.
next step kena buat Hysterosalpingogram ( HSG ) di hospital Tawakkal. appointment kena call sendiri. selalu nya hari 
ke 10-13 period.




21/10/2013 pilak nurse bagi tarikh untuk datang LPPKN untuk amik  darah  bagi ujian Progesterone 
hari ke-23 period. 
actually, kena dtg hari ke-21 
tapi hari yg sepatutnya jatuh pd hari sabtu pulak.
klinik tutup. 

total bayaran untuk hari tu.

pendaftaran  -   rm 40
LH,FSH,P4     -   rm 54
STD x 2          -   rm 56
SA, SCS          -   rm 50

total rm 200.00

next update pulak

No comments: